10 Beste Bordspellen Tips voor de Familie 2024



















My City
2-4 Spelers / 30 Minuten / 10+ / 999 Games







Wil je een familiespel met progressie? Misschien is dit heerlijk luchtige spel wel jullie eerste legacy game! In My City mag er vrolijk gesleuteld worden aan de eigen stad. Dat ga je doen met een eigen bord en jouw 24 puzzelstukjes. Elke ronde wordt er een kaart omgedraaid en moet je dit vormpje met je eigen tegel op je eigen bord puzzelen. Is de trekstapel leeg? Dan is het spel voorbij. In totale zen-en-focus modus leg je vierkantjes, haakjes en hoekjes, waarbij je brein kleine shotjes endorfine wordt toegediend elke keer als er huisjes perfect in elkaar klikken. En het geweldige is dat je maar met een paar dingen rekening hoeft te houden voor de puntentelling. Je krijgt minpunten voor elk leeg vakje en elke rots, en pluspunten voor elke boom die de bouw overleeft.


Nou klinkt dit misschien niet bijzonder, of zelfs bijzonder spannend, maar daar brengen deze briljante smaakversterkers verandering in die My City naar een hoger plan tillen. Want! Na elk spel komt er een nieuwe twist in de puzzel, verscholen in enveloppen. Was je met envelop 1 druk bezig om bomen te redden, ben je met envelop 6 en een pak stickers mijnen aan het aanleggen om de bergen leeg te halen.

Zo word je beetje bij beetje, sticker voor sticker dit heerlijke puzzel-festijn ingezogen en vliegt de tijd aan je voorbij. Wie de grote winnaar is? Dat weet je pas na 24 rondjes. Voor de non-legacy speler met stickerfobie zit er ook een forever spel in de doos. Ook leuk: het kost geen drol!








De Zoektocht naar El Dorado
2-4 Spelers / 30-60 Minuten / 10+ / 999 Games







Bekroond tot Speelgoed van het Jaar en dat is niet zo raar, want De Zoektocht Naar El Dorado staat voor onvervalst plezier. Dit is de deal: jullie zijn expeditieleiders die in de startblokken staan voor een razende rimboerace naar helemaal daar: El Dorado, het beloofde land voor de materialistische medemens. Iedereen begint het spel met een set aan basiskaarten. Elke beurt pak je er daar 4 van, en daarmee probeer je de rest voor te blijven.


Speel je een verkenner, dan hakt die een route voor je vrij in de jungle, en kan je één stap vooruit. Sta je voor een rivier, dan speel je een zeeman om 1 vakje naar de overkant te peddelen. Elke kaart die je aflegt, kan je dus inzetten om jezelf een stap dichter bij El Dorado te krijgen. Maar! Hoe dieper je de jungle in trekt, hoe woester het wordt. Sta je dan voor een jungle van drie rijen diep, dan is het misschien wel fijn om je verkenner aan te vullen met wat andere vaklieden, zodat je ook die diepere jungles kan trotseren.


En dus ga je investeren. De kaarten die je speelt om te verplaatsen, kan je ook inzetten om nieuwe kaarten te kopen van de markt. Dat opent deuren, want met een pionier of een propellervliegtuig in je arsenaal raas je over de kaart, is er geen mountain too high, no river wide enough, to keep you from getting de winst. De markt is een snoepkraam aan rimboe-racers, en met een slimme mix aan kaarten in je deck stopt laat je de concurrentie ver achter je.

Dankzij de verschillende raceroutes die je kan bouwen en de grote hoeveelheid kaarten brengt El Dorado heel wat spel en variatie op tafel. Een geweldige deckbuilder voor iedere schatzoeker vanaf een jaar of 10.















Kwakzalvers van Kakelenburg
2-4 Spelers / 45 Minuten / 10+ / 999 Games







Het is weer die tijd van het jaar dat alle brouwsel-brouwers de bolderkar hebben gepakt om af te reizen naar Kakelenberg. Zweetkakkers, heimwee, de hik of liefdesverdriet… voor alles is wel een drankje. Om die brouwsels te brouwen mag je met je eigen ketel en een zak aan voorraad in de weer. Door blind ingrediënten uit je buidel te trekken vul je je ketel. Daarna kies je of je doorgaat met brouwen, of dat je stopt. En dat allemaal omdat je je ketel tot aan de rand wil vullen om lekker veel overwinningspunten te scoren.



Maar niet alle ingrediënten gaan je hierbij helpen, want knalerwten laten je ketel ontploffen zodra er 7 in je soep drijven. Met 5 erwten in die pan, durf jij dan nog een duit uit het zakkie te halen? Of tel je je zegeningen en is dit de kwak van de dag?
Is je ketel niet ontploft, dan mag je de winkel in voor betere ingrediënten, waarmee je sneller je ketel kan vullen en meer punten kan verdienen in volgende rondes.
Dit spel is verrukkelijk. Je zit jezelf gek te maken met vragen als: ‘kan ik nog iets pakken?’, ‘kan ik nóg iets pakken??’, ‘durf ik het aan?’... En als je ketel dan knalt, dan heb je dat volledig en alleen aan jezelf te danken, waar de rest aan tafel dan weer smakelijk om kan lachen.

Dankzij alle soorten ingrediënten waarmee je het spel kan spelen - die allemaal op hun eigen manier punten en voordelen opleveren - spat Kwakzalvers uit elkaar van de mogelijke variaties. Werkelijk waar een heerlijk spel voor waaghalzen vanaf een jaar of 10.





Roam
2-4 Spelers / 30-45 Minuten / 8+ / White Goblin Games







Duik in de wereld van Arzium, waarin iedereen in diepe slaap is gedommeld. Jij gaat op zoek naar al deze slapende slachtoffers om ze wakker te schudden en mee te nemen op je verdere reis. Door je karakterkaarten te spelen mag je vormen op de kaart leggen - zonder te draaien of te spiegelen.


Is een kaart vol met reisstenen en is de meerderheid van die stenen van jou? Dan heb je een slaapwandelaar ontdekt en uit zijn of haar roes verlost. Die gaat nu met jou op reis en de vorm op die kaart, die kan je vanaf nu ook inzetten.
Heeft één van jullie 10 karakters voor zich liggen, dan is het tijd voor de laatste ronde en puntentelling. Want voor elke nieuw reisgenootje krijg je punten. Met de munten die je op de kaart kan vinden, kan er worden geshopt voor artefacten die op hun beurt ook weer punten en voordelen opleveren.

Omdat je niet met de vormen kan draaien is je plaats aan tafel heel belangrijk voor je spelbeleving: iedereen puzzelt in eigen perspectief. Wat ook betekent dat je in dit spel nooit naar je broer hoeft te staren die met z’n geringe ruimtelijk inzicht een T-vorm op een kaart probeert te plaatsen. Dat betekent dat iedereen snel aan de beurt is.












De Betoverde Torens
2-6 Spelers / 30 Minuten / 8+ / H.O.T. Games







Waar oh waar is mijn tovenaar? In De Betoverende Torens stuur je een team van tovenaars aan, die je allemaal in de Raventoren wil droppen. Lukt je dat als eerste, dan win je! En dat alles doe je met kaarten. Je hebt er 3 op hand, waar je er in je beurt 2 van mag spelen. Hierop zie je hoeveel stappen je je tovenaar vooruit mag zetten om bij de Raventoren te komen.


Maar! Spice it up! Naast tovenaars mag je ook torens verplaatsen, en spice het nog meer up, voordat je je laatste tovermans in de Raventoren gooit moet je je toverdrankflessen vullen, die je krijgt wanneer je een tovenaar vastzet onder een toren die je net hebt verplaatst. Dus zet je memory/balletje-balletje-brein maar aan, want wie weet nog na 4 rondes waar welke tovenaar staat? Dit is een fijn speels en snel spel met net wat meer tactiek dan je in eerste instantie zou denken. Zeker als je met een flinke groep aan tafel zit, zal deze memory-race omslaan in een zwijnsteinstal waarbij de torens je om de oren vliegen en iedereen continu elkaar en zichzelf kwijt is.
Dus! Heb je zin om elkaar te dwarsbomen, jezelf eraan te herinneren hoe belabberd je geheugen is, en gewoon een gezellige avond te hebben? Dan zit je met deze hoogvlieger helemaal goed.









Cascadia
1-4 Spelers / 30-45 Minuten / 10+ / White Goblin Games







In Cascadia ga je punten harken door hexagon en habitat-combi's te maken waar David Attenborough helemaal lauw van wordt.

In precies het midden van de tafel liggen 4 hexagons en 4 schijfjes met habitat, en in je beurt neem je 1 set. Die mag je vervolgens aanleggen. Waar je dat doet, dat mag je helemaal zelf weten, maar aan het einde van het spel krijg je punten per grootste groep aan samengeklonterde natuur.



Dus dat is er wel een om in het achterhoofd te houden. Dan mag je je dierenschijf op tafel sjoelen, maar alleen om een tegel waar dit dier wordt gerepresenteerd. Ook hier zitten haken en ogen aan, want elk dier wil iets anders om punten mee te scoren. Zo willen Wapiti's het liefst in een polonaise gelegd worden, beren in clusters, en buizerds hebben liever geen andere buizerd om zich heen. Dat zijn (bijna) alle regels, en dat zijn er ook meer dan genoeg, want dit is een plezante, pittige puzzel. Dat weet Cascadia zelf ook en daarom zit er een familie-variant in de doos. Dit is voor ons de trip trap onder de familie spellen.











Akropolis
1-4 Spelers / 20-30 Minuten / 8+ / Geronimo Games







In Akropolis wordt er druk gebouwd. Wie zijn of haar stad met de meeste punten weet te voorzien, die wint. In je beurt kies je een tegel uit de markt. De tegel leg je aan in je eigen stad. En hoe je dat doet, ga lekker los, dat is aan jou. Hier is niks nieuws onder de zon, maar: wanneer je wat verder bent met bouwen, kan je een tegel boven 2 andere tegels leggen, en krijg je als je over een bouwplaats bouwt 2 blokjes.


We gaan dus van 2D bouwen naar 3B bouwen, maar waarom? Elke kleur heeft andere condities om punten mee te scoren, paars moet je inbouwen, rood moet aan de rand, etc. Maar hoe je scoort werkt bij alle kleuren hetzelfde. Met blauw scoor je met de grootste groep huizen in je stad. Huizen op de eerste laag zijn 1 punt waard, op de tweede 2, op de derde 3, enzovoort. Dat stapelen maakt van Akropolis een compacte puzzelaar. Je wil snel de hoogte in, maar je wil wel blijven voldoen aan alle voorwaardes van de verschillende kleuren.

Nu lijkt het een misschien wat saai spel, maar dat is het dus niet, je kan jezelf en je tafelgenoten blijven uitdagen om slimmer en steiler te bouwen dan voorheen.








MicroMacro
1-4 Spelers / 15-45 Minuten / 12+ / White Goblin Games





In MicroMacro leg je deze hele grote kleurplaat op je keukentafel. Dit is het speelterrein, gevuld met vrolijke, lieve, poppetjes, wapens, gifwinkels… Oh boy. Deze stad heet niet voor niks Crime City. Hoog tijd dat iemand daar iets aan gaat doen.


Gewapend met een set aan kaartjes speur je de kaart af, op zoek naar aanwijzingen.
In de doos zitten 16 enveloppen met kaartjes. Elk pakketje is een misdaadzaak. Kaart voor kaart werk je je door de missie: waar is opdracht voor de moord gegeven? Wat hebben ze na het concert gedaan? Wat is de laatste locatie waar het slachtoffer is geweest voor zijn dood? Na elke vraag duik je de stad in op zoek naar een oorzaak en gevolg. Denk je dat je het antwoord hebt? Check je bevindingen op de achterkant! Je bent een stap dichter bij de ontknoping, op naar de volgende vraag. Is de envelop leeg, dan weet je genoeg om de dader in de boeien te slaan en is de zaak daarmee afgerond.

MicroMacro is het gelukt om van een zoekboek een spel te maken, een soort van Waar is Wally meets GTA. Maar, het moet gezegd, voor de kleine familieleden onder ons is dit misschien wel te heftig. Gelukkig is er nu ook een kindervriendelijke versie uit, dus daar is ook aan gedacht. Wil jij met een loep en een set hints uren naar deze kaart turen en de vibe oproepen van een legpuzzel op de keukentafel waar iedereen even een blik op wil werpen? Dan snap ik dat, want wij hebben dat ook met veel plezier gedaan.












Tiny Towns
1-6 Spelers / 45-60 Minuten / 14+ / White Goblin Games






In Tiny Towns ben jij de burgemeester van je eigen kleine stad gevuld met schattige pluizige diertjes en kikkers. Het is aan jou om deze stad mooier, voller en beter te bouwen dan alle andere burgemeesters aan tafel. Dat bouwen dat ga je doen met 5 grondstoffen.


Weet je hiermee dit soort vormen op je perceel te passen, dan maken die blokken plaats voor huizen, kathedralen, pracht en praal of een put. En al die makelij genereert de overwinningspunten waar het allemaal om te doen is. Maar wat is het spel dan? Dat is waar deze hamer om de hoek komt kijken! Elke ronde wordt die doorgegeven, en is één van jullie de bouwmeester die bepaalt met welke grondstof er deze ronde wordt geklust. Ben je zelf de bouwmeester? Heerlijk! Kies wat je nodig hebt. Zwaait je buur met de hamer? Dan kan die al je dromen aan diggelen slaan door net een grondstof te kiezen waar je nu nog niks mee kan. En dus zul je al je plannen moeten omgooien. Je zal creatief je bouwplannen moeten aanpassen aan de grillen van je mede-burgemeesters.

Tiny Towns is een charmant spel. Alles oogt vriendelijk, van de kaarten tot de blokjes en plaatjes. Een onvoorspelbare puzzel waar je helemaal in op kan gaan.







Dodo
2-4 Spelers / 10 Minuten / 6+ / 999 Games







In Dodo rolt het nageslacht van de Dodo grillig richting de rotswand en het laatste wat we moeten willen is dat het ei op het strand te pletter valt. Door driftig te dobbelen zoeken jullie tussen een door elkaar gehusselde berg fiches bouwmaterialen bij elkaar om zo snel mogelijk bamboebruggen te bouwen en zo het ei veilig in de reddingsboot te laten rollen voordat het te laat is. Geen tijd om op adem te komen, want die reddingsboot moet ook nog gebouwd worden. Pfoe!


En ja, dat is eigenlijk ‘t hele hele eieren eten. Dodo is een hectisch potje memory waarbij jij, je moeder en je 6-jarige zusjes het samen opnemen tegen een wispelturige eierwekker… en uiteindelijk winnen jullie waarschijnlijk net wel of net niet. Kortom: dit spel is hartstikke spannend en dankzij de sprankelende kleuren een feestje om op tafel te zetten.